Eksamen er lige om hjørnet. Ønsker du topkarakterer, så kræver det, at din hjerne er topmotiveret og klar til strabadserne.

So.dk guider dig her til, hvordan du får den rigtige næring til hjernen til en SU-venlig pris.

Hvis din hjerne skal præstere optimalt, skal den ikke bare fyldes med hurtige kulhydrater. Formindsk derfor dit indtag af hvidt brød, pizza og slik i store mængder - også selvom det er den mad, du har mest lyst til, når du sidder med hovedet dybt begravet i bøgerne.

Hvis du vil optimere hjernen, skal du i stedet følge disse gode råd:

Spis fuldkorn:

Hjernen skal have nogle gode grove fibre at arbejde med, hvilket kan fås i groft brød, fuldkornspasta, fuldkornris eller lign. Produkterne indeholder mange fibre, der er gode, når hjernen skal på overarbejde. Kig efter det orange fuldkornsmærke på pakkerne.

Spis frisk grønt:

Grønt skal der til - af den grove slags vel at mærke. Det kunne fx være gulerødder, rødbeder, broccoli eller spinat. Hvis du hører til dem, der synes, at grøntsager er en smule kedelige, så har Diabetesforeningen samlet en række inspirerende og lækre opskrifter, der kan bruges af alle. Se mere her

Spis fisk:

Hjernen har brug for fisk, hvis den skal arbejde optimalt. Hvis du vil gøre det enkelt og billigt, kan du købe tun, makrel eller torskerogn på dåse og spise det på en god gammeldags rugbrødsmad. Har du lidt mere tålmodighed i et køkken, er laks en lækker spise og en god kilde til det sunde fedt. Du kan forholdsvis let lave en lækker middag med grøntsager og fettuccine. Se fx her. Husk at bruge fuldkornsversionen af fettuccinen.
Se også denne side, hvor du kan blive inspireret til, hvordan fisk kan blive en fast del af din madplan.

Spis sundt fedt:

Din krop har brug for fedt og helst af den sunde slags, da det er afgørende for, at kroppen kan optage de vitaminer, som vi får fra vores kost. Det sunde fedt kan du blandt andet få fra nødder, fed fisk, gode olier og avokado. Du kan fx putte nødder på dine grovalsede havregryn om morgenen, tilføje avokado i salaten eller stege dit kød i olie frem for smør.

Spis magert kød:

Giv hjernen og kroppen protein at arbejde med fra magert kød. Det kan blandt andet være kylling, kalkun eller magert lamme eller svinekød. Prøv fx disse lækre lammefrikadeller.

Synd med fornuft:

Skal du synde, og det er selvfølgelig tilladt, så gør det med fornuft. Køb lækker mørk kvalitetschokolade, lav en lækker smoothie frem for at ty til colaen. eller spis nødder, mandler, tørret frugt og lignende.