Stress og søvn hænger i høj grad sammen

I 2014 blev der lavet en undersøgelse der viste, at hele 45% af de studerende på Københavns Universitet havde symptomer, der tydede på stress i hverdagen, og hele 64% oplevede det op til eksamenerne. Der er selvfølgelig flere faktorer, der spiller ind, især op til en vigtig eksamen, men noget som i høj grad kan afhjælpe problemet er en forbedret nattesøvn.

Når du ikke sover ordentligt, fungerer dit nervesystem ikke optimalt. Det betyder, at hvis du ikke får de anbefalede 7-9 timers søvn i løbet af en dag, så vil mængden af stresshormon stige i din krop frem for at falde som den burde. Det er naturligt at være stresset i mindre perioder, men det er ikke noget, du bør være kontant. Hvis du sørger for at få mellem 7-9 timers søvn, så er det fysisk umuligt at blive syg af stress.

Desværre er det også sværere at falde i søvn i en periode, hvor du er stresset, og du kan derfor hurtigt komme ind i en dårlig spiral. For at komme ud af denne spiral er det vigtigt at prioritere søvnen.

Koncentration og en god hukommelse er vigtigt for studerende

Det er ikke kun i forbindelse med stress, at det er vigtigt at få en god nattesøvn. Vi bruger vores nattesøvn til at restituere hjernen. Her bliver de forskellige informationer, vi har fået i løbet af dagen flyttet rundt, så vi hurtigere og nemmere kan få dem frem igen, når det er nødvendigt. Når du studerer, kommer der meget viden ind, og det er vigtigt for dig, der gerne vil have en god karakter, at du også kan huske det bagefter. Det er i den dybe søvn, også kaldet REM-søvnen, at vores hjerne håndplukker de forskellige indtryk, vi har fået i løbet af dagen, og sorterer dem på bedste vis. Vi får kun den dybe søvn efter flere timers søvn uden afbrydelse, og det er derfor vigtigt at vi sover nok timer, og at vi har et godt sted at sove, så vi ikke ligger og vender og drejer os.

Lige op til eksamener er det måske sværere at finde tid til en god nattesøvn, men her bliver det faktisk endnu vigtigere. Her er det nemlig ekstra vigtigt, at du kan koncentrere dig, og hvis du er træt, er det ganske enkelt sværere at holde fokusset på de opgaver, du har.

3 gode tips til at få den vigtige nattesøvn

Skidt søvn er i høj grad en dårlig vane, og som med alle andre dårlige vaner er det heldigvis muligt at ændre på. Vi ser her på 3 tips som en del studerende i en vis udstrækning har det med at glemme i hverdagen, og måske i endnu højere grad op til eksamenerne.

Husk at få frisk luft og motion hver dag

Vores krop har brug for naturligt lys for bedst muligt at kunne justere vores indre ur. Hvis du samtidig kan kombinere dette med motion, så er det en ekstra gevinst. Motion er nemlig med til at give os en naturlig træthed. Dine muskler får en naturlig træthed efter en god løbetur, og det vil blive meget nemmere for dig at falde i søvn om aftenen.

Undgå at studere lige inden du skal sove

Dette er et punkt, som mange studerende måske glemmer i eksamenstiden. Søvnproblemer sker ofte, fordi vores hjerne arbejder alt for meget, når det er ved at være sovetid. Derfor er det en god ide at geare lidt ned lige inden sengetid. Stop aktiviteter der kræver, at din hjerne er aktiv mindst en time inden du skal sove.

Invester i en god seng

Mange studerende har ikke det helt store råderum til køb af seng, og ender derfor alt for ofte med enten at sove i en gammel seng eller købe en seng, som slet ikke giver hvad den lover. Det er heldigvis muligt at finde ganske gode senge til en lav pris, men det kræver, at du er vågen og kigger dig godt for. Et godt valg for en studerende vil ofte være en god boxmadras. Her skal du sørge for at den har to lag af fjedre, og en fasthed der passer til din krop. Desto mere du vejer, desto mere fast en seng skal du have. Du bør derudover have fokus på, hvilken polstring der er i senge. Det vil sige hvilket materiale, der bliver brugt mellem fjedrene. Vælg gerne én hvor der er latex polstring, der giver ekstra god støtte. Du kan læse en guide til valg af boxmadras og tre bud på billige senge lige her.

En god søvn har stor betydning for vores liv

Her i indlægget er der beskrevet nogle af de punkter, som direkte påvirker livet som studerende, men der er mange andre ting, som gør det vigtigt at sove godt om natten. Er du interesseret i at læse mere om ulemperne ved dårlig søvn og flere tips til at sove godt, så kan du på Seng.nu finde en stor guide til bedre søvn.