Pitching er den ultrakorte præsentationsteknik, der kan bane vej for din idé. »Uanset om du skal sælge et nyt forretningskoncept, søge finansiel støtte eller overbevise din studiegruppe om din opgaveidé, er det vigtigt at kunne præsentere sin idé kort og godt. Gør du ikke det, kommer ideerne ikke ud og leve,« siger Line Bjerregaard Jessen, manager hos Manto A/S, hvor rådgiver hun virksomheder inden for kultur, kreative brancher og oplevelse med at pitche deres koncept. Move On giver her seks værktøjer til, hvordan du pitcher din idé.

Forsøg at holde din pitch indenfor fem til ti minutter.

1. Hook
Start ud med et godt hook. Fang modtagerens interesse og gør formålet med din pitch klart.

»Spotify vil revolutionere musikbranchen. Men det kræver jeres finansielle opbakning.«

2. Need
Tag udgangspunkt i brugerens behov frem for dit eget. Spørg dig selv: "hvilket brugerbehov rammer jeg?". Fælles for de gode ideer er, at de rammer et behov hos en relevant målgruppe. Beskriv hvilke væsentlige behov som ideen tilgodeser hos målgruppen.

»Musikbranchen flytter sig konstant og musikbrugerne ønsker nem adgang til det nyeste musik og lovlig fildeling.«

3. Approach
Beskriv kort og præcist, hvordan din idé udleves. Her skal du helst være meget konkret og handlingsorienteret. Fortæl hvad du konkret vil gøre?

»Med et abonnement på Spotify for brugerne tilgængelighed til den nyeste musik på alle platforme.«

4. Benefit
Forklar hvilke fordele, der er ved din idé. Hvordan får målgruppen gavn af idéen? Hvad er effekten af idéen?

»Med Spotify har man adgang til uanede mængder af musik. Derudover er det et billigt og lovligt alternativ til musikdeling.«

5. Competition
Du skal gøre det klart på, hvilke områder din idé vil adskille sig fra konkurrenters. Beskriv hvilke fordele ideen har i forhold til andre lignende løsninger (Økonomi, nemt at gennemføre, særlig ekspertise du besidder osv.)

»Spotify er lettere og billigere end CD'er og Itunes.«

6. Exit
Sørg altid for at afslutte din pitch godt, f.eks. ved at opsummere de vigtigste punkter.

»Spotify er altså et unikt og billigt alternativ, som musikbrugerne efterspørger.«

Line Bjerregaard Jessen tager udgangspunkt i innovationsmetoden NABC (Need, Approach, Benefit, Competition), der er udviklet på Stanford Research Institute i USA. Metoden er især brugbar til idepitch, da den sætter målgruppen i centrum for præsentationen.

Idepitcherens egne råd

Kasper Colding er producent hos idehuset og produktionsselskabet Douglas Entertainment, der blandet andet står bag FunnyHaHa, den blinde vinkel og Live fra Bremen.

Vi gør meget ud af at være i løbende dialog med vores kunder og udvikle tingene sammen med dem. Det gør vi i stedet for at aflevere et færdigskrevet pitchmateriale med en ide, de aldrig har hørt om før, og sidde og vente på de ringer tilbage. Lidt ligesom forskellen mellem en god date og en dårlig blind date.

Pitching-processen starter først i det øjeblik, vi føler, at vi har en god ide. Derfra handler det så om at nå til en enighed omkring, hvordan der kunne være interessant at arbejde videre med ideen, TV station og produktionsselskab imellem.

Udviklingen sker selvfølgelig ud fra en grundide. I den løbende pitch er udfordringen næsten altid at holde den grundide så ren som mulig. Jo sværere den bliver at forklare, jo sværere bliver den også at købe ind i.