Men for flere og flere bliver nervøsiteten til decideret eksamensangst – en angst, der kan forhindre dig i at få det resultat og den karakter, du i virkeligheden fortjener. Derfor er det rigtig vigtigt at anerkende og undersøge din angst.

Hvad handler din eksamensangst om? Hvad gør den ved dig? Hvor sidder angsten henne i kroppen? Hvad forestiller du dig, der vil ske? Hvilke tanker har du?

Vær nysgerrig og åben i stedet for at forsøge at gemme angsten væk. Kun ved at anerkende angsten, kan du begynde at arbejde med angsten og ændre det mentale billede af, hvordan det er at gå til eksamen.

3 gode råd til en bedre eksamen uden angst

Der er heldigvis også en del, du selv kan gøre for at få en bedre eksamen. F.eks.:

Husk at drikke (vand!)

Hjernen består af 80 % vand. Derfor skal du huske at drikke jævnt med vand gennem hele eksamensdagen. På den måde forhindrer du, at hjernen går i står, så du mister koncentrationen.

Drop alkohol

Beroligende midler som f.eks. alkohol kan være fristende, når du mærker eksamensangst. Men midlerne vil også have en negativ effekt på din koncentration og din hukommelse - og derfor på din eksamenspræstation generelt.

Så glem alkohol på eksamensdagen (og helst også dagen før).

Lav en simpel vejrtrækningsøvelse

På eksamensdagen er det en god idé at være opmærksom på din vejrtrækning, og faktisk kan én enkelt (god) vejrtrækning sænke niveauet af stress-hormoner betydeligt.

Find derfor et roligt sted inden eksamen (f.eks. toilettet) og lav en simpel vejrtrækningsøvelse:

Træk vejret helt ned i maven, mens du (inden i dig selv) langsomt tæller "1, 2, 3, 4" - og pust så ud igen, mens du igen langsomt tæller "1, 2, 3, 4".

Lav øvelsen tre gange - med pauser imellem (uden pauserne kan du godt blive svimmel, idet din krop ikke er vant til at få så meget ilt på én gang).

Denne vejtrækningsøvelse kan i øvrigt også laves (diskret) under selve eksamen