Det ene øjeblik skal du forfatte en annonce til Facebook, det næste har du en kunde i telefonen og lige pludselig skal du se på, hvad afkastet har været for markedsføring i sidste kvartal.

Den praktiske erfaring fra en startup giver mange værdifulde kompetencer på det danske og internationale arbejdsmarked. Men det fede CV er kræver en særlig mentalitet og hårdt arbejde.

Alex Dagil startede som iværksætter for ni år siden. Bachelorprojektet blev til babyalarmen Nabby, og siden har han arbejdet i og stiftet flere startups. Hans holdning til at opsøge startup-erfaring er entydig: ”Det bedste, du kan gøre for dit CV, er at sige, at du har været med i en startup. Også selv om det måske bare er en hjemmeside, som ingen har besøgt.”

Vil du fejle hurtigt eller lære sikkert?

Alex ser de kompetencer, som er nødvendige i startup miljøet, er blevet eftertragtede af de etablerede virksomheder. Nogle gange er det sågar mere prestigefyldt at kalde sig iværksætter end at være en god forretningsmand.

Begreber som disruption, lean og fail-fast er virkeligheden i en startup, hvor du hele tiden skal opveje risici og omkostninger. Og så er det tættere på virkeligheden. 

”Du kan have læst marketing i fem år, uden at have lavet en Facebookannonce. Og når du kommer ud, så kan du jo ikke sidde og diskutere de fem P’er. Det er jo ikke sådan, at arbejdslivet fungerer,” siger Alex og fortsætter: ”Du skal i stedet lære at arbejde med de hacks og værktøjer, som er derude, så tidligt som muligt.”

Vil du have ansvar eller oplæring?

Selv om det er fedt at få tilskrevet æren for virksomhedens succes, så kan det være lige så intimiderende at have ansvaret for nederlagene. Og det stiller store krav til din personlighed og evner.

”Det er ikke alle der trives med meget ansvar, eller kan bruge deres viden i praksis, selv om de har været på skolebænken i lang tid,” siger Alex.

Skellet imellem uddannelse og den praktisk udførelse kan være stor, og derfor kommer du ofte til at løbe selv med bolden: ”Enten trives du med meget frie rammer, hvor du forventes at skulle levere og producere. Ellers skal du finde en større virksomhed med mere struktur, hvor du kan blive oplært og have ugentlige statusmøder.”

Vil du bestemme eller vil du lære?

Begge dele kan du finde i startup-verdenen. ”Hvis du vil lave noget selv, så find nogen der er elendige, til det du kan. Og hvis du vil lære en masse, så find nogen der er dygtige,” siger Alex. 

Ifølge ham har startups altid tusind ting, som de ikke kan nå at lave, så hvis du vil tage styring på et projekt, så er en startup et godt sted at starte:

”Hvis du vil udvikle den fedeste website, så find en startup der har et lortewebsite, og spørg, om du ikke skal lave det for dem,” siger Alex og fortsætter: ”Og hvis du vil lære fra de bedste, så find nogen, som gør det pisse godt, så skriv til dem og ros dem – og spørg, om du ikke kan være en del af det.”

Kan du smigre en founder?

Ifølge Alex er den sikreste vej til et job i en startup, at starte med smiger: ”Én ting der er sikker med stiftere, det er at vi alle vil smigres. Vi har kæmpe egoer, der skal fyldes ud,” siger han med et smil.

Tag derfor kontakt til den startup, som du gerne vil tage styring ved eller oplæres af, og vær klar til at tage ansvar for dine fejl og din læring.

For Alex skal det ikke kun handle om arbejdet og karrieren, men om at bruge nogle dage og aftener med folk, som man holder af. Men vil du have succes i startupverdenen, så er formlen simpel: ”Hvis du viser, at du virkelig vil det, og du kan tilegne dig viden, så er alle døre åbne. Altid,” slutter han.

 

 

De tre typer, som startups altid har brug for ifølge Alex:


  1. Udviklere
    Machine learning, AI eller bare frontend-udvikling. Det er altid i høj kurs.
     
  2. SEO-folk
    Hvis du kan få virksomheden på det digitale landkort. Så har de brug for dig.
     
  3. Sælgere
    Hvis du kan gribe knoglen, og ringe til kunder, så er du guld værd for en startup.