Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har fået en god idé til en forretning?

Når du har fået en idé, skal du ikke være bange for at dele den med andre. Det er kun godt at få sin idé vurderet på et objektivt plan. Du skal dog ikke spørge din familie og dine venner, for de siger ikke altid sandheden. De fortæller det, du gerne vil høre, fordi de ikke vil såre dine følelser. Derfor skal du så hurtigt som muligt have nogle udefra til at vurdere din idé.

Hvad er så de næste vigtige skridt?

Dernæst skal du være nuanceret og vurdere hvorvidt, der er et marked for din idé. Det kan du gøre med noget så simpelt som en SWOT-analyse, hvor du undersøger potentielle trusler og muligheder.

Det er også vigtigt, at du 'flyver op' i et helikopterview og ser hele dit projekt oppefra. Herfra skal du sætte en tidslinje med aktiviteter på. Og nogle af de første aktiviteter i projektet skal du kunne lave selv. Hvis du har gang i et projekt, som du på ingen måde kan løfte selv, så er det ikke en god idé at gå i gang. Hvis du kan løfte de første tre trin alene eller med begrænset hjælp udefra og først derefter har brug for, at resten af verdenen skal hjælpe dig, så er det et godt udgangspunkt.

Er jeg så klar til at præsentere det for investorer?

Du skal ikke præsentere det for investorer, før du har lavet en forretningsplan. Dermed ikke sagt, at du ikke må stikke en finger i jorden, men du skal ikke direkte præsentere det.

Hvorfor skal jeg have en forretningsplan?

Forestil dig, at du i dagligdagen tager hele dagen ad hoc, så går den med forkerte ting, og du når ikke at blive færdig med noget. Hvis du derimod har en plan for, hvad du skal lave i løbet af dagen, så når du de ting, du skal, og du når måske endda også at planlægge dagen efter. Det er det samme med en forretningsplan. Den tvinger dig til at tage stilling til forskellige problemstillinger, som du ellers ikke havde tænkt over.

Hvordan skal jeg bruge forretningsplanen?

Du skal bruge forretningsplanen som en aktiv del af at vurdere din egen virksomhed. Du kan ikke lave forretningsplanen færdig. Den er dynamisk og du skal derfor tage den frem engang imellem og rette på den.

Hvad skal jeg huske på, når jeg vil præsentere min idé for investorer?

Du skal lave nogle seriøse præsentationer. Sørg for, at det virker professionelt, for det giver også et positivt indtryk af dig overfor potentielle kunder og samarbejdspartnere. Du skal lave en prototype eller noget, der er så tæt på som muligt. Det vil sige, noget der kan forklare, hvad det er. Det er utroligt vigtigt, så du har noget konkret at vise og forklare, når du senere skal fortælle dine potentielle kunder eller investorer om din idé.

Hvornår skal jeg momsregistreres?

I forhold til at blive momsregistreret og åbne et selskab, er Danmark et af de nemmeste lande at være i. Du skal ikke registrere et selskab før den dag, hvor du har egentlige udgifter, som du skal have trukket fra og have momsrefusion for.

Hvilken virksomhedsform skal jeg vælge?

Du skal i første omgang oprette et selskab. Hvis du er studerende, skal du passe på med at drive din forretning i et personligt regi, for så kan du risikere, at du skal betale din SU tilbage.

Hvor vigtigt er det, at min idé er helt ny og banebrydende?

Det er ikke så vigtigt, for det er svært at finde på nye ting i dag. Så tænk i stedet på smartere måder at gøre eksisterende ting på. Det er fx ikke IKEA, der har opfundet den dybe tallerken, men det er IKEA, der tjener flest penge på den, fordi de har fundet ud af, hvordan man gør det bedst og billigst.

Hvor meget tid skal jeg afsætte til at realisere min idé?

Dem der går og piller lidt ved det i ny og næ, det bliver aldrig rigtig til noget. Dem der går all in, det er dem, der vinder. Det er dem, som bruger en masse af deres fritid og en masse af deres sparepenge. Det er dem, der prioriterer, så de siger: "Det er vigtigere at få min virksomhed frem, end det er, at jeg køber en ny computer." Det er dem, der vinder. Jo mere du kan proppe ind i dit projekt, jo større er din succesrate. Derfor skal du også vide, at du ikke bliver iværksætter med en succesfuld virksomhed uden at bringe ofre.