Er du på udkig efter drømmejobbet eller den rette virksomhed? Studiejob eller projektidéer? Eller bare på jagt efter generel inspiration til karrieren? Så kan tiden på en karrieremesse vise sig at være godt investeret. Det hænder, at virksomheder med stande på en karrieremesse har ledige job med i posen. Dog bør du ikke besøge en messe med forventningen om at blive modtaget med en lind strøm af jobtilbud, for så bliver du let skuffet.
Gode researchmuligheder
Karrieremesser bør snarere ses som brobyggere mellem studerende og virksomheder, hvor brobygning ikke nødvendigvis kun handler om at få et job her og nu, men også om at skabe et netværk. Du kan helt uformelt stille virksomhederne en masse spørgsmål og få nogle kontakter i virksomheden, så du kan målrette din ansøgning på et senere tidspunkt.
Messen kan også afsløre, hvad virksomheden gemmer bag facaden, fordi du på virksomhedernes stande kan få indblik i, hvordan dagligdagen ser ud, hvem der arbejder i virksomheden, og hvordan kulturen er.
Endelig kan et messebesøg åbne dine øjne for muligheder for forskellige job og brancher, du ikke kendte. Kort sagt har du gode muligheder for at researche mere indgående på de deltagende virksomheder.
Profilering og talentpuljer
Hvis virksomhederne ikke nødvendigvis har konkrete job at tilbyde de besøgende på en karrieremesse, undrer det dig måske, hvad virksomhederne egentlig får ud af at deltage. Svaret er kort og godt: Profilering.
På messerne får virksomhederne mulighed for at vise, hvad de kan og står for, så de jobsøgende genkender virksomheden den dag, den rent faktisk opslår en stillingsannonce – eller så jobsøgende får lyst til at søge uopfordret. Når virksomheden fortæller om sin kultur og sit arbejdsområde, giver den også de studerende en klarere opfattelse af en ønskværdig arbejdsplads eller virksomhedskultur.
Desuden skal man heller ikke undervurdere udbyttet af den tætte face-to-face-dialog med de studerende, hvor virksomhederne får feedback og inspiration til, hvad de unge gerne vil have. Netop den tætte dialog giver begge parter et større udbytte end en telefonsamtale eller e-mail.
Mange virksomheder og organisationer ønsker også at skabe en længerevarende relation til udvalgte studerende og dimittender ved deres deltagelse på messer. Når du besøger en stand, vil du muligvis blive bedt om at registrere dig i virksomhedens talentdatabase. På den måde kan virksomheden kontakte dig efterfølgende, hvis de vil invitere dig til en samtale, til et fagligt arrangement eller lignende. Messerne kan på den måde blive et led i virksomhedernes opbygning af deres talentpuljer.
Få mest muligt ud af messen
Messer kan altså være ganske givende, både som studerende, nyuddannet og erfaren jobsøger – men det forudsætter, at du bruger dem rigtigt. Hvad du vil have ud af messen? Er det inspiration, du kommer efter? Er det kontakter til din kommende hovedopgave? Eller vil du finde en håndfuld arbejdsgivere, som du kan sende en uopfordret ansøgning? Det er lettere at få et fuldt udbytte, hvis du på forhånd ved, hvad du går efter.
Find ud af, hvilke virksomheder der deltager på messen. Udvælg gerne nogle virksomheder, du vil tale med – og tag gerne et par ”outsidere” med i form af små eller ukendte virksomheder. For hvem ved: måske er en lokal ukendt virksomhed lige så spændende som en stor, multinational koncern?
På den måde er du godt rustet, hvis du skulle falde i snak med en af virksomhedens medarbejdere. Det kan dreje sig om spørgsmål om for eksempel virksomhedens holdning til dine idéer omkring en opgave, hvordan en arbejdsdag i den pågældende virksomhed forløber, eller hvad arbejdsgiveren lægger vægt på i en ansøgning.
På nogle messer er det muligt at booke personlige samtaler med repræsentanter fra virksomhederne eller forhåndsregistrere dig med henblik på at komme i virksomhedernes talentpuljer. Tilmelding/registrering sker som regel på messens hjemmeside.
Aktuelle karrieremesser
Det skal være nemt at finde den rette karrieremesse - derfor har vi oprettet en guide med årets karrieremesser - find den her.
Tag ud og skab dit netværk og mød din måske kommende arbejdsgiver – god fornøjelse!